Lauk Pauk lunch


ikan terubuk bakar dan cili kicap


masak lemak pucuk paku

paru lembu goreng sambal

sila abaikan terubuk yg disiang secara brutal tu,hoho
 Makanan sehari-hari pun perlukan kombinasi yg betul dan pasukan lauk yg mantap.tak caya?
Cer bygkan sup sayur dimkn dgn kari daging?amat tak masyukk kn?
Pada aku yg lidah melayu dan kampong ni,lauk mesti ada sambal tumis.Sambal belacan bkn taste aku.Aku tak makan sambal belacan melainkan kalau terpaksa -apabila lauk yg ada hanya masak lemak atau sup (yg memerlukan kepedasan untuk mengunyah.)
Nasi dimakan dgn sambal tumis udang,sayur lemak nangka or pucuk paku dan ikan barulah serasi.
Nasi +gulai ikan + sup sayur?not my type.


My staple meal for lunch goes like this:
Nasi + sambal tumis + kari@gulai ikan
Nasi + Gulai ikan + masak kicap
Nasi + sambal tumis + masak lemak
Nasi + asam pedas + sayur goreng
Ayam dan daging bukan pilihan utama,ikan is my liking plus other seashell/squidy

Not my type lunch set:
Nasi + sup ayam + masak kicap
Nasi + masak Lemak + sayur campur goreng
Nasi + masak kicap + masak lemak
Nasi + masak lemak + sambal belacan
Nasi + sambal belacan + ulam + ikan goreng
Nasi + sweet sour + sup

Aku amatlah anti kepada sup-sup ni..yg dimakan dgn nasi..sangat tak kick pada tekak dan mata aku.aku rasa  Sup wajar dimakan begitu saja macam roti Gardenia gak..
Tapi kalau dah lapar belasah 3 pinggan baruku sedar yg lauk tu bkn kategori lauk serasi..

notakaki:matlamat aku nak upload pic makanan byk-byk..nnti bulan posa boleh usha-usha pic tu..
(buruk laku..)

2 comments:

  1. Salam,
    Eh, saya pon sama la.
    Nasi + sambal tumis + kari = Pergh!
    Tambah lak makan dengan kicap. Walawei!

    Nasi + sambal belacan + ulam (pucuk paku rebus ke) + ikan goreng pon saya suka. Ni kalo makan mau berpeluh habis hidung.

    Tak suka sup2 ek? Bihun sup ke, mi2 berkuah gitu buleh terima tak?

    ReplyDelete
  2. Salam Aida,

    Hehe,taste kita serupa la..kalo dpt nasi,sambal tumis,gulai dan kicap mkn tambah 2 pinggan..si Tomi pass by pun buat tak nampak je yer?

    Bihun sup suka jgk tapi mesti pedas menyengat la..lidah tebal katakan.
    Thanks sb rajin singgah disini..walaupun blog awak popular dan ramai peminat,terharu rasa sb awak masih boleh baca blog yg isolated ni.

    ReplyDelete