Hungary - Part 7 Hari kedua di bandar Buda

dekat Gellert Hill
Selepas check-in bilik di Garden House hotel semalam, aku rehat dan tido mati. Letih yakmat dan kesian kat kaki aku ni haaa..jalan dalam 20km aku rasa. So aku bangun dan bersiap dalam pukul 9pg camtu..bilik hotel ni sangat selesa dan aku makan roti bekal Bulgaria tu (lama gila nak abis..tak larat nak abiskan) dengan Nutella sebagai sarapan.
Buka je pintu..wah sejukknya..dalam 2celcius camtu kot.
Then aku keluar ke pintu utama, pintu ni pun psiko jugak..aku takboleh nak tarik kunci dia, terpaksa panggil Mr. Farhan untuk tarik kunci keluar. Dia cakap aku boleh breakfast kat depan tu, vegetarian, masjid kat mana dan informative sungguh dia ni.
Aku jalan dengan perasaan yang sangat best...rileks dan menikmati kota Budapest pada pagi Jumaat tu. Then aku beli tiket tram single journey kat tram stop tu dan sahkan sekali. Tak guna beli tiket tapi tak sahkan sebab masih akan didenda. Harga single journey adalah 350huf (Rm 4.7) dan plan nak pergi ke bandar Buda sebelah sungai Danube tu.

Harga tiket bagi 2014:
Single tiket - 350 huf (Rm4.7)
Transfer tiket - 530 huf dengan satu single journey dan satu transfer (Rm7)
One day tiket - 1650 huf (Rm22)
3 day travel card - 4150 huf (Rm56)

Pasal tiket ni jugak, semasa Rancangan Tonight Show dengan Jay Leno, Warren Beatty ditanya apa yang pandangan beliau  tentang Budapest (dia baru lepas shooting filem di Budapest) dan dia cakap dia telah didenda kerana naik Metro di Budapest tanpa tiket yang disahkan. Dia terlupa sahkan. Tu bintang pilem you. Kalau kita haruslah denda tu kena korek segala dalam backpack nak bayar. Jadi jangan sebab kena denda kerana lupa sahkan tiket tram, kita ada kenangan buruk di Budapest

Aku naik tram ke Obuda dan agak jauh jugaklah  melalui jalan-jalan yang aku ukur semalam dekat Fovam Ter tu. Tram menyeberangi Sungai Danube menggunakan Liberty Bridge dan sangatlah cantik suasana pagi tu.
Aku turun dekat stop yang ada shopping mall yang besar tu.
Turun tram jalan kat lorong-lorong ni

ada banyak gerai camni sebab depa kalut nak krismas

jualan hasil penjaja kecilan

hujan renyai
Suhu sangatlah sejuk dengan hujan rintik-rintik. Aku dah tak tahan dah ni..kemudian kat hujung lorong tu ada pintu masuk ke mall. Terus aku masuk ke dalam...lega..lepak dalam tu kejap dan suft tenet hehe. Ambik masa panaskan badan sikit. Mall ni pagi-pagi taklah sesak..selesa nak duduk kat sofa foyer dia.
dalam mall

dalam mall yg meriah nak sambut krismas

kek yang kreatif
Selepas lepak dalam mall, aku keluar jalan-jalan kt area tu jugak. Ikut laluan tram dan masuk ke dalam University Economics Budapest.
ni dalam kawasan Universiti..cantik sangat

takde guard apa dlm universiti ni..boleh masuk amik gambar tapi berpagar

Tayang bontot dan sixs pack. Ko mampu??

dekat sungai

dekat sini mak selfie jugak..depa semua curious tengok monopod mak
Lepas keluar dari kawasan Universiti tu, memang di sebelah Sungai Danube je.
Aku berjalan dalam hujan ala manja tu..menyusur Danube..melihat bandar Pest yang suram, dan pokok-pokok sepanjang jalan yang hanya tinggal ranting sahaja.




so lovely

menyusuri danube

Daun kuning yang berguguran

gereja

Berjalan hingga sampai ke Chain Bridge yang famous tu..melalui gereja dan gua-gua bersejarah sepanjang laluan tepi sungai. Ramai orang yang menggunakan basikal di Budapest ni dan semua adalah laju-laju..jalan pun kena beware sikit.  Di tepi laluan ni juga ada Rock Church.

Cave church/ Rock church
The Gellért Hill Cave (Hungarian: Gellérthegyi-barlang) is part of a network of caves within Gellért Hill in Budapest, Hungary. The cave is also referred to as "Saint Ivan's Cave" (Szent Iván-barlang), regarding a hermit who lived there and is believed to have used the natural thermal water of a muddy lake next to the cave to heal the sick. It is likely that this same water fed the pools of the old Sáros fürdő ("Muddy Baths"), now called Gellért Baths.[1][2]
In the 19th century the cave was inhabited by a poor family who built a small adobe house in the great opening. The mouth of the cave was closed off with a planking and it was used as a peasant courtyard. This situation was recorded on a painting by Mihály Mayr (made sometime in the 1860s) and a photograph by György Klösz in 1877.[3]
The first modern entrance for the caves was constructed in the 1920s by a group of Pauline monks who have been inspired by similar rock constructions during a pilgrimage in Lourdes, France. Kálmán Lux, professor at the Budapest University of Technology was the architect in charge.[4] After its consecration in 1926, it served as a chapel and monastery until 1951. During this time, it also served as a field hospital for the army of Nazi Germany during World War II.

No comments:

Post a Comment